Blog

Trailer en poster

2016-06-24

Wees gegroet waardige lezers.

Het project is bijna over, we zitten dan ook in de laatste fase van afronding. Daarbij hoort ook het maken van een trailer en een poster. De trailer - het is glorieus, het is fantastisch - is te vinden op YouTube, of hieronder:

Ook de poster willen we natuurlijk showcasen:

Ingame screenshot

Wij gaan weer verder met de laatste hand leggen aan ons project, wens ons succes!

Team Computent

Work, work, work

2016-05-23

Hey lezers!

Net zoals in onze laatste blogpost werd vermeld, is Team Computent nog steeds hard bezig met het uitwerken van het scenario en het verwezenlijken van de verhaallijn. Na een uitgebreide demo met onze klant zijn we bezig om alles tot in de puntjes te perfectioneren, zodat niets meer ontbreekt aan de eerste paar hoofdstukken van ons spel. Zo hebben we onder andere een team dat zich bezighoudt met het bouwen van een uitgebreide inventory, zodat de speler alle nuttige, en minder nuttige, spullen die hij op het eiland vindt met zich mee kan dragen. We hebben een team dat zich bezighoudt met het verduidelijken van alle acties die een speler kan ondernemen in het spel. En we hebben een team wat verder gaat met het implementeren van de volgende actiebubbels voor in het spel.

Niet te vergeten is natuurlijk ook dat ons spel draait om het afnemen van een psychologische test! Daarom zijn onze twee wiskundige experts druk aan de slag met het opzetten van een Bayesiaans Netwerk en koppelen daarvan aan ons spel. Zo kunnen de drie competenties (analytisch vermogen, sensitiviteit en besluitvaardigheid) gemeten worden. Voor dit netwerk wordt ook een heuze Bayesian Network Editor gemaakt, waarmee je heel gemakkelijk het netwerk kan opbouwen en aanpassen. Deze editor geeft ook het netwerk op een overzichtelijke manier weer, wat zeer handig is voor de niet-wiskundige experts onder ons ;)

Verder wordt er gewerkt aan het toevoegen van een invoerscherm voor persoonlijke gegevens aan het begin van het spel. Hier moet de speler dan zijn of haar naam, leeftijd en geslacht invullen. Zo kan het spel zich hier weer op aanpassen, waardoor het net iets persoonlijker wordt. Zo zal de naam van de speler genoemd worden door de NPC's op het eiland, en het plaatje voor de speler is afhankelijk van het geslacht. Daarbij is dergelijke informatie ook interessant voor de psychologen die uiteindelijk gebruik gaan maken van ons project.

We hebben nog aardig veel werk voor de boeg, maar we zijn hard aan het werk om alles zo mooi en afgewerkt mogelijk te maken. We hebben er zeker vertrouwen in dat dit gaat lukken!

We houden jullie zoals altijd op de hoogte, tot de volgende keer!

Team Computent

Het avontuur begint

2016-05-04

Lieve lezers,

Het is een mooie zonnige woensdagochtend, en team Computent is lekker op dreef! Een aantal weken geleden hebben we besloten het roer om te gooien en ons volledig te focussen op het scripten van het inmiddels uitgeschreven scenario. Dus zijn we druk bezig geweest met het maken van mooie maps in Tiled, het invoeren van dialogen, en het visualiseren van het geweldige verhaal wat klaarligt. Dit alles heeft ertoe geleid dat we nu eindelijk een demo hebben liggen, bestaande uit een tutorial en de eerste twee actiebubbels.

In onze tutorial krijgt de speler te zien hoe hij om moet gaan met zowel de open scenes als de gesloten scenes. De speler begint op de boot in de kapiteinshut, waar hij met Jan, de eigenaar en schipper van de boot, een gesprek kan voeren waaruit blijkt dat buiten een hevige storm aan de gang is. De speler moet dan nog een item oppakken voor Jan. Hierna eindigt het gesloten gedeelte van de tutorial en begint het open gedeelte. Ergens tussen het gesloten en het open gedeelte heeft de speler samen met zijn medepassagiers schipbreuk geleden. De speler wordt ergens op een strand in the middle of nowhere wakker, met Jan in de buurt. De rest van de passagiers kwijt. De speler krijgt hier nog een korte uitleg over hoe je moet rond lopen en met objecten moet omgaan in de open wereld, en dan begint het daadwerkelijke spel.

Ingame screenshot

Allereerst staat de speler voor een moeilijke keuze: gaat hij het eiland verkennen, het wrakstuk van de boot doorzoeken, of eerst op zoek naar de gestrande medepassagiers? Ongeacht de keuze die je maakt zal je uiteindelijk toch op zoek moeten gaan naar je medegestranden. Je medegestranden zijn tijdens de storm helaas niet helemaal ongedeerd gebleven, zo is er één man met een gebroken arm en is er één vrouw buiten bewustzijn. Als je eenmaal iedereen bij elkaar hebt verzameld wordt er besloten dat er eerst aan de vier levensbehoeften voldaan moet worden: het regelen van water, onderdak, vuur en voedsel. En zo starten we ons overlevingsverhaal op het eiland, het belooft een avontuur te worden!

Wordt vervolgd...

Veel liefs en kusjes,

Computent

Karten

2016-04-04

We hebben een belangrijke mededeling voor iedereen die deze blog volgt. Deze volgt na de belangrijke en uiteraard saaie dingen, dus dat zal ik kort houden. De tweede en derde actiebubbels zijn al uitgewerkt en de vierde staat al in de steigers. Op technisch vlak: we kunnen nu gesloten en open scenes scripten en zijn bezig met het Bayesiaans netwerk. Het testing framework met Java is af en we hebben *SPOILERS!* nu een eigen gemaakte dialoog editor.

Dus, laten we het nu hebben over de belangrijker dingen. Dit weekend is er iets belangrijks gebeurd dat we graag willen delen. Het is zo groots dat we niet konden wachten om er een blogpost over te schrijven. Ik zal er niet langer omheen draaien en het maar gewoon zeggen. Maak je klaar want ik zeg het maar één keer... tenzij je natuurlijk gewoon terug leest, dus beloof om dat niet te doen oke? Nu zal ik dan eindelijk zeggen wat er zo belangrijk is dat ik een heel spannende inleiding heb geschreven:

We... Zijn... Wezen...

*drumroll*

KARTEN!

Ja je hoorde (las?) het goed, we zijn met het team wezen karten. Helaas konden Niels L, Dylan, Mattijs en Bram er niet bij zijn, maar voor zover zij weten hebben we alleen maar spierpijn gekregen. Niet tegen ze zeggen dat het super leuk was dus, oke? We hebben met zijn achten zondag gekart bij de kartfabrique in Utrecht. In totaal hebben we vier heats kunnen rijden, waarbij niet iedereen elke heat heeft gereden, maar er was ook een pooltafel waar we ons mee hebben vermaakt. Natuurlijk was ik (Jeremy) veruit de snelsteā€¦ Nee? Geloof je het niet? Ik ook niet namelijk :'(. Voor een paar van ons was het de eerste keer karten en de rest had dus al wat ervaring. Ferenc en Niels waren steeds de snelste van ons, maar zelfs zij verloren van de onbekende personen op de baan. Ik zal niet zeggen wie de langzaamste was, want dat zou Femke niet waarderen.

Al met al was het een geslaagde en gezellige dag en we hopen er nog veel meer te krijgen!

- De vriendelijke vriendjes van Computent

Test 1, 2, 3

2016-03-23

Krktkkskttt
Roger? Computent hier
Test
Test
Krrkkrkrkrk
Horen jullie mij? Over.
Ja?! Mooi!

Hej hallo lezers,

Naast het testen van de etherdiscipline hierboven hebben wij deze week veel tijd en moeite gestopt in het werkend krijgen van het testing framework en het schrijven van de eerste unit tests. Nullpointer Exceptions, zoekrakende gdx.dll64 errors, Unsatisfied linkerrors en nog een hele hoop van dit soort troep vloog ons constant om de oren, waarna we op een gegeven moment dachten: DON'T MOCK US FFS! Hej... Maar wacht eens even... mock-up data! Ja, dat gaat onze errors fixen! Na enthousiast een aantal dingen gemocked te hebben en blij waren van onze errors af te zijn, bleek het dat het alsnog niet bruikbaar was, omdat we simpelweg te veel zouden moeten mocken (trouwens, best een mooi woord als je dit hardop leest). Ons doorzettingsvermogen heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat we nu onze eerste werkende unit tests hebben kunnen schrijven! Gelukkig net op tijd voor de super coole presentatie van volgende week, want 15 minuten vertellen over errors zonder resultaat of het mockuppen van een presentatie zou nogal beschamend zijn.

Verder wordt er ook nog steeds hard gewerkt aan het open scene framework, die hopelijk aan het eind van deze week helemaal af is. Hopelijk breekt het testing framework dan niet weer, want 1 keer was wel genoeg :D. Ook hebben we begin deze week natuurlijk weer onze sprint backlog gevuld met nieuwe taken, die we vervolgens gedeeltelijk hebben verdeeld. Zo wordt er aan een dialoog structuur, minimap, hudmanager en menu scherm gewerkt door verschillende mensen. Buitenom dat wordt uiteraard de eerste action bubble zo ver als dat kan gescript in Lua, en zal er worden begonnen aan het uitwerken van de 2e action bubble.

Tot slot wil ik jullie nog even laten weten dat de grootste epic van ons project gepland staat voor deze sprint, en dat ik heel blij ben dat ik mij daar zelf niet mee bezig hoef te houden. Alvast een hulde voor F2 (Ferenc en Femke) die deze helse taak op zich durven te nemen! Ik heb het hier natuurlijk over niets minder dan het schoonmaken van de koelkast in onze project ruimte, die de vorige groep geheel in eigen stijl heeft achtergelaten.

Smerige koelkast

Roger out,

Computent

Let there be Lua

2016-03-15

Hoi lezers,

We hebben weer wat te melden over onze vooruitgang. Dit keer gaat het over onze game engine. Die is nu namelijk zo ver dat er al scenes in gebouwd kunnen worden. We maken daarvoor gebruik van het programma Tiled. Daarmee kunnen we gemakkelijk met behulp van een grafische interface onze scenes samenstellen.

Tiled screenshot

Natuurlijk is het enkel het samenstellen van scenes niet genoeg, de objecten in de scenes moeten ook werkelijk wat doen. Daarvoor hebben we Lua geïntegreerd in ons framework.

Met Lua kunnen we snel en simpel onze scenes scripten. We voegen event listeners toe in Lua aan action bubbles, scenes en objecten. Zo wordt het juiste stukje Lua op het juiste moment uitgevoerd en kunnen we moeiteloos interactie met onze scenes mogelijk maken.

addEventListener("onSceneEnter", function()
    print("Welkom in de scene!")
end)

addEventListener("onSceneLeave", function()
    print("Tot ziens.")
end)

local function bookClicked(mapObject)
    print("U heeft het boek gevonden, er staat: " .. mapObject:getText())
    bookFound = true
end

addObjectEventListener("onActivateTextObject", "book", bookClicked)

Tot de volgende keer,

Computent

We boeken vooruitgang

2016-03-11

Beste lezer,

Wat is het toch weer een drukke tijd geweest! Er is veel gebeurd en er zijn mooie dingen gemaakt sinds we jullie voor het laatst op de hoogte hebben gesteld.

Als eerste hebben we een besluit genomen over het speltype. Na wat bespreken bleven we over met de opties van een point and click spel en een 2,5D top down spel. Allebei hadden zo hun voordelen, en bij allebei wogen ze zo hoog op tegen de nadelen dat we hebben gekozen om beide speltypes te combineren! Wij gaan een hybride spel produceren, waarin de speler vrij rond kan lopen op het eiland. Op sommige plekken kan je vervolgens een "kamer" ingaan, bijvoorbeeld als je een grot binnenloopt. Daar zal je dan een afbeelding te zien krijgen, de "kamer", waar je vervolgens met point and click handelingen zal kunnen uitvoeren.

Na dit grote besluit, en na nog andere details te hebben uitgewerkt, was daar het perfecte moment om ons mooie project met iedereen te delen: de presentaties! Mattijs en Ferenc waren verantwoordelijk voor het leveren van de eerste presentaties. Ze waren wel zenuwachtig, maar hebben uiteindelijk een overtuigende en informatievolle presentatie neergezet! Er waren wat zorgen in de zaal over onze aanpak, met name omdat wij tot ver in het project bezig zullen zijn met ons scenario uitwerken, maar hierbij waren mensen vergeten dat wij van plan zijn om dan al eerdere opgestelde stukken al lang af te hebben. Beter nog, we zijn goed op weg om onze eerste action bubble af te hebben. Op dit moment wordt het dialoog met je mede survivalisten uitgewerkt, en er zitten zeker wat excentrieke types bij!

Ten slotte de leukste mededeling tot dusver: we gaan karten! Een goed team wordt alleen maar beter door een goed teamuitje, dus hebben we besloten om een adrenalinevol uitje te plannen. Waar we ondanks de competitieve aard van het spel toch samen zullen moeten werken om allemaal een goed resultaat te behalen, elkaar in de weg zitten levert namelijk niemand iets op. Het resultaat volgt hopelijk gauw!

Veel liefs en kusjes,

Computent

Eerste blogpost

2016-03-03

Beste lezer,

Welkom op onze website! Wij zijn Computent, een groep bestaande uit 12 studenten die samen de komende maanden gaan werken aan het realiseren van de game GetBeDigital. Deze game wordt een moderne, digitale versie van de bestaande GATB-test om cognitieve vaardigheden te meten.

De GATB-test zoals hij er nu is, bestaat uit meerkeuze vragen die de testpersoon op papier moet beantwoorden. Hierna wordt er aan de hand van deze antwoorden een psychologisch profiel door een beoordelaar opgezet die het analytisch vermogen, de besluitvaardigheid en de sensitiviteit van de testpersoon weergeeft. Het nadeel van deze test is dat een deel van de cognitieve vaardigheden niet gemeten kan worden. De testpersoon krijgt alle problemen en mogelijke antwoorden al voorgeschoteld, waardoor bijvoorbeeld niet naar vaardigheden worden gekeken waarbij gegevens op onderlinge samenhang en relevantie beoordeeld moeten worden.

Het is dan ook nu aan ons om deze test te digitaliseren, en ervoor te zorgen dat problemen niet meer expliciet worden voorgelegd, maar dat deze met behulp van 'stealth assessment' worden geïntroduceerd.

Het spel GetBeDigital zal zich gaan afspelen op een onbewoond eiland. De speler is samen met een aantal anderen, na schipbreuk te hebben geleden, gestrand op dit onbewoonde eiland. In dit gecreëerde scenario waarin de speler moet zien te overleven (en uiteindelijk gered worden) zijn de problemen die optreden impliciet en wordt er aangenomen dat de speler deze problemen zonder al te veel hints nodig te hebben begrijpt. Bij het maken van de keuzes, zullen met behulp van een Bayesiaans netwerk scores toegekend worden aan de te meten competenties: analytisch vermogen, besluitvaardigheid en sensitiviteit.

We hebben er heel veel zin in, en zullen jullie vooral op de hoogte houden van onze voortgang! Vergeet niet regelmatig deze website te checken voor updates ;)

Veel liefs en kusjes,

Computent