De art van het unwrappen – Dutch

Voor een 3d Artist is unwrappen een zegen en een vloek. Een zegen omdat als je het voltooit hebt, je kunt beginnen met het aankleden van je 3d model, maar het is een vloek omdat het een van de saaiste dingen is om te doen als artist.

Eerst zal ik even uitleggen wat de workflow van een 3d artist is. Je zoekt referentie van een object wat je wilt maken. Je maakt een schets en gaat dan het object maken in 3d. We laten de schets nu even zitten.

Daarna unwrappen we het object zodat het bewerkt kan worden in Photoshop.

Naamloos1

Eerst dus ga je referentie zoeken, in dit geval deze hierboven.

Daarna ga je in je 3d programma naar keuze de rudimentaire vormen op zetten, in dit geval een paar rechthoeken en een cilinder.

Naamloos

Als je dat hebt gedaan ga je die vormen uitwerken tot je een interessant zwaard hebt. Elke hoek heeft een aantal lijnen nodig om de vervorming van het object te ondersteunen, wij noemn die edges. Vierkanten en driehoeken die in het model zitten, noemen we polygonen. Dat zijn de vlakke vierkantjes in een 3d model. Het model is altijd opgebouwd uit tenminste een driehoek, anders heb je geen vlak.

Naamloos2

Wat je bij Unwrappen in principe doet is al die vakjes en driehoekjes recht op een plat oppervlak leggen, zodat je er op kan tekenen.

Naamloos3

Hier zie dat het lemmet, de hilt en de guard, het stuk tussen het scherpe metaal en het stuk wat je vast houd, allemaal netjes plat liggen.

Naamloos4

Als je dat hebt gedaan, dan ga je dus in photoshop het inkleuren. Hieronder zie je een texture die al klaar is

.Naamloos5

Naamloos6

En zo maak je een zwaard ongeveer. Unwrappen is altijd de nare tussenstap in het creeer proces, maar is nodig om verder te komen.

Ik hoop dat jullie dit interessant vonden.

Naamloos7

Bas de Ridder

Improving work performance with Geluidbot
GitLab CI with Unity3D in Docker