![]() | ![]() Mathematics and Science for Life | ![]() subwebsite NL |
Plaats: Utrecht, Uithof
Tijd: 12:00-14:00 u
Aan de hand van drie concrete voorbeelden (po, vo, mbo) stellen we in de discussie de volgende vragen centraal:
12:00 - 12:15 |
Inleiding
Setting van deze bijeenkomst, achtergrond Mascil project Michiel Doorman en Vincent Jonker Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Powerpoint |
12:15 - 12:40 |
1. Primair onderwijs
Programmeren ihkv de Lego League: de situatie in de regio Utrecht door Gerard Dummer, docent ict pabo Hogeschool Utrecht |
12:40 - 13:05 |
2. Voortgezet onderwijs
Jet-Net Masterclasses door André van Aperen, Shell Nederland (en Jet-Net) |
13:05 - 13:30 |
3. Middelbaar beroepsonderwijs
De Techniekfabriek door Erica Aalsma, de Leermeesters |
13:30 - 14:00 |
Discussie
Verslag |
Platform Betatechniek | Sebastiaan Smit |
Jet-Net | Andre van Aperen (shell) |
SLO | Marja van Graft, Herman Schalk (ook VU), Marc van Zanten |
ELWIeR/ECENT (lerarenopleiding) | Dirk Jan Boerwinkel, Michiel Doorman, Vincent Jonker, Monica Wijers (allen uu) |
Beta-steunpunten en regionale steunpunten w&t | Maarten Reichwein, Tim van Wessel (beide uu) |
Leermeesters | Erica Aalsma |
Freudenthal Instituut | Mieke Abels, Andrea Bruggen, Dolly van Eerde, Frans van Galen, Nathalie Kuijpers, Nico Rutten, Maria da Silva |
Hogeschool A'hem/Nijm. | Dannie Wammes |
Hogeschool Utrecht | Gerard Dummer |
Mensen/instellingen die in Nederland betrokken zijn bij onderwijsinnovaties op het gebied van
onderzoekend en ontwerpend leren
(
Nederlandse
,
Engelse
achtergrondinformatie
) in de bètavakken (rekenen/wiskunde, science) in relatie tot het verkrijgen van een betere aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven/maatschappij.
Mascil is een project over onderzoekend leren en de beroepscontext.
Onderzoekend leren richt zich op het aanleren van een onderzoekende en reflectieve houding waarmee leerlingen ook in nieuwe en onbekende situaties uit de voeten kunnen.
Dit project wordt financieel ondersteund door het Europese Unie programma FP7 voor onderzoek en technologische ontwikkeling onder het nummer no 320693.